Hoe bereid ik me voor op 100km fietsen?

Hoe bereid ik me voor op 100km fietsen?

Zit jij er ook helemaal doorheen na een fietstocht van 60 à 70km? Volg deze 6 tips en binnen een aantal weken heb jij bij thuiskomst 100km op de teller staan.

Materiaal

Alles begint bij het materiaal. Je kent het wel na een lange winter pak je de fiets voor een fietstocht in het voorjaar. Iedereen heeft een mooie schone fiets en jij komt met een piepende schrale ketting aan de start. Bij elke keer opschakelen slaat de ketting tien keer over. Naast dat dit de levensduur van jouw materiaal aanzienlijk verkleint, zorgt dit ervoor dat de fietstocht veel meer energie kost maar ook frustraties (én ja, ook voor je trainingsmaatjes). Zorg er daarom voor dat jouw fiets altijd in topconditie verkeerd, dan word jij dit ook! Daarnaast is het belangrijk voor elke fietstocht minimaal één binnenbandje, setje bandenlichters en een pompje mee te nemen.

Man, oranje gekleed, bereidt zich voor op een fietstocht samen met zijn fietsmaatjes.
Kleding

Bij elke fietstocht is de juiste kleding erg belangrijk. Vooral fietstochten in het voorjaar kunnen soms erg koud zijn. Daarnaast blijft het Nederland en kan het in één fietstocht gaan regenen, sneeuwen en kan de zon schijnen. Niets is zo erg als fietsen met koude handen en voeten. Wees voorbereid en zorg voor goede handschoenen en overschoenen, ook een opvouwbaar regenjasje kan geen kwaad. Zorg daarnaast voor een goed zittende wielerbroek met een fijne zeem. Zitvlakproblemen liggen vaak op de loer en kunnen makkelijk voorkomen worden. Maak niet de beginnersfout om met een onderbroek in een wielerbroek te fietsen.

Voeding

Iedereen kent de vergelijking wel, jouw lichaam is de motor en de voeding is de brandstof. Met fietsen is dit geen uitzondering. Iedereen gaat hem wel een keer tegenkomen, de man met de hamer (oftewel de bekende hongerklop). Maar met deze tips kan de hongerklop voorkomen worden. Eet 2 à 3 uur voor de fietstocht een koolhydraatrijke maaltijd. Probeer tijdens het fietsen ieder uur iets te eten, ook als je geen honger hebt. Dit kan een banaan of energybar zijn. Misschien nog wel belangrijker Hydrateren. Een vuistregel is één bidon per uur, waar nodig kun je de bidons bijvullen bij een café in de buurt. Het wordt aangeraden een sportdrank toe te voegen om de verloren mineralen aan te vullen. Vergeet niet na de trainingstocht de energievoorraad bij te vullen. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk weer op de fiets springen, hier moet het lichaam voor herstellen. Eet hiervoor de juiste verhouding eiwit / koolhydraten.


Kijk hoe de wind staat

Vooral bij fietstochten in het voorjaar staat er vaak een strakke wind. Bij iedere fietstocht heb je de wind een gedeelte tegen, en een gedeelte in de rug. Probeer de eerste helft met wind tegen te fietsen en het tweede gedeelte met de wind in de rug. Mochten de benen na de eerste helft al iets meer pijn doen, word je lekker de tweede helft van de rit naar huis geblazen.

Bouw de afstand rustig op

Zoals bij bijna alles in het leven komt niet alles in één keer. Het mooie aan een lichaam is dat je het vrij gemakkelijk kunt trainen. Begin met een kortere afstand en bouw het rustig op. Ga niet elke fietstocht tot het gaatje en probeer te variëren. Bijvoorbeeld 1 dag lang fietsen (75km) vervolgens 3 dagen rust, de andere week 2 dagen achter elkaar 50km fietsen zonder rustdag. Mocht je toch een lastiger moment meemaken tijdens de fietstocht kun je altijd pauze nemen.

Uitdagende weg met beboste omgeving om fietstocht op af te leggen.

Dit is zeker geen schande en super gezellig als je samen met een trainingsmaatje fietst! (Ook jij mag soms trakteren). Laat de gemiddelde snelheden soms ook voor wat het is, luister naar je lichaam en geniet van de rit.

Route vlak heuvelachtig en wissel af van parcours

Probeer op alle terreinen te verbeteren. Dus op het vlakke maar ook bergop. Het is verleidelijk om iedere trainingstocht hetzelfde rondje te fietsen. Doe dit niet, het is mogelijk om `fiets moe’ te worden. Geef jezelf nieuwe prikkels en probeer jezelf uit te dagen. De Queens Ride en Racefietsroutes.nl bieden meer dan 150 routes aan door heel Nederland met 12.000 fietskilometers. Deze routes zijn speciaal ontwikkeld voor wielrenners die op zoek zijn naar de mooiste fietsroutes zonder zandpaadjes en hobbelwegen. Jij kunt vervolgens zelf kiezen welke van de 150 verschillende routes jij wilt fietsen. Geniet van het mooie landschap dat Nederland te bieden heeft en natuurlijk van deze mooie sport!

Pinksterweekend
22, 23 & 24 mei 201

Routes door heel Nederland
Racefietsroutes.nl